مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبهای تازه با شبکه فاکسنیوز با اشاره به پیشنهادی که به نظر میرسد همان طرح تازه ایران باشد گفت که این طور «بازگشایی» تنگه هرمز توسط ایران قابل قبول نیست.
به گفته این مقام عالیرتبه آمریکا، منظور جمهوری اسلامی از بازگشایی تنگه این است که «با ما هماهنگ کنید و از ما اجازه بگیرید، آن وقت میتوانید از تنگه عبور کنید».
در این مصاحبه، از روبیو درباره طرح جدیدی پرسیده میشود که پیشتر دونالد ترامپ اشاره کرده بود حکومت ایران برای آمریکا ارسال کرده است.
در همین زمینه سیانان هم پیشتر از قول یک مقام آگاه خبر داده بود که «ایرانیها پیشنهادی برای بازگشایی تنگه هرمز ارائه دادهاند».
مارکو روبیو در پاسخ به سوال فاکسنیوز میگوید: «منظور آنها از بازگشایی تنگه هرمز این است که، بله، تنگه باز است، اما در صورتی که شما با ایران هماهنگ کنید و اجازه بگیرید، وگرنه حمله میکنیم، و باید به ما پول بدهید. این باز کردن تنگه نیست، این یک آبراهه بینالمللی است، نمیتوانیم اجازه دهیم که سیستمی را جا بیندازند که در آن ایرانیها تصمیم میگیرند چه کسی از یک آبراهه بینالمللی استفاده کند و به آنها پول بپردازد.»
تنگه هرمز در خلیج فارس محل عبور و صادرات حدود ۲۰ درصد از نفت و گاز مصرفی دنیا است. مقامهای جمهوری اسلامی سالها بود که تهدید میکردند در صورت حمله به ایران این تنگه را خواهند بست.
با این حال پس از بسته شدن تنگه هرمز که تنها چند روز پس از آغاز جنگ رخ داد، آن طور که رسانهها در آمریکا گزارش کردند، مشخص شد که دولت ترامپ بدون نقشهای برای باز نگه داشتن هرمز و با تصور پایان فوری جنگ به ایران حمله کرده است.
