جمهوری اسلامی با وجود هشدارهای آمریکا به اعمال کنترل بر تنگه هرمز ادامه می‌دهد

Editor's avatar

ByEditor

می 7, 2026

خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس داده‌های کشتیرانی شرکت «لویدز لیست اینتلیجنس» نوشت که جمهوری اسلامی یک نهاد دولتی تازه به نام «سازمان تنگه خلیج فارس» برای تایید عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز و دریافت عوارض از آنها ایجاد کرده است.

در این گزارش آمده است که این سازمان خود را «تنها مرجع معتبر برای صدور مجوز عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز» معرفی می‌کند و فرمی را برای کشتی‌های منتظر عبور از تنگه هرمز ارسال کرده و از آنها خواسته برای عبور از تنگه هرمز این فرم را پر کنند.

سی‌ان‌ان نیز بر اساس سندی که مشاهده کرده است نوشت که تهران جموعه‌ای از مقررات تازه را برای کشتی‌هایی که قصد عبور از تنگه را دارند تعیین کرده و با وجود هشدارهای آمریکا، تلاش‌های خود را برای رسمیت بخشیدن به کنترل بر این آبراه ادامه می‌دهد.

سی‌ان‌ان نوشت این سند که «اظهارنامه اطلاعات کشتی» نام دارد، از سوی نهاد تازه‌تاسیس «سازمان تنگه خلیج فارس» صادر شده و همه کشتی‌های عبوری باید آن را تکمیل کنند تا عبور امن آنها تضمین شود.

این سند را «لویدز لیست» و یک منبع دیگر در صنعت کشتیرانی که خواست نامش فاش نشود، در اختیار سی‌ان‌ان قرار داده‌اند.

Editor's avatar

ByEditor

پاسخی بگذارید

بیشتر از رادیو ایران آزاد کشف کنید

برای ادامه خواندن و دسترسی به آرشیو کامل، اکنون مشترک شوید.

ادامه مطلب